tiistai 29. toukokuuta 2012

Katsaus: Automodular Corporation






Quo vadis, Automodular?


Nyt on vain jotenkin pakko tarttua tähän Automodularin (AM.TO) tilanteeseen useastakin syystä. Eikä muuten vähiten sen takia, että oma positio tässä yhtiössä on aika reippaasti pakkasella... Kaikki lukijat tietänevät minkälaisesta firmasta on kyse; Automodular on siis aliurakoitsija, kokoonpanija autoteollisuudelle. Tällä hetkellä Automodularilla on voimassa oleva kokoonpanosopimus Fordin kanssa neljästä automallista (Ford Edge, the Lincoln MKX, the Ford Flex, and the Lincoln MKT) kesäkuuhun 2014 saakka. Joskin mukaan on nyt tulossa yksinkertaisten tuulivoimaturbiinien ja tuulivoimaloiden muiden tykötarpeiden kokoonpanoa Vestas Nacalles nimiselle yhtiölle.

KTR on tuonut blogissaan ansiokkaasti Automodularia tunnetummaksi suomalaisten piensijoittajien keskuudessa. Tietenkin kaikki kunnia myös niille, jotka bongasitte firman omin avuin omilla screenereillänne tai millä vain, hyvä löytö! Kannattaa lukea myös kyseisen bloggauksen viestiketjua, sillä siitäkin löytyy paljon mielenkiintoista tietoa. Koska Automodular kuuluu kokonsa ja liikevaihtonsa puolesta jopa micro small cap -luokkaan, niin se on varmasti jäänyt analysoimatta usealta Toronton pörssiä ja kanadalaisia osakkeita seuraavilta analyytikoita, joten se liihottelee ns. "under the radar". Tämä täytyy ehdottomasti muistaa tarkistellessa Automodularin hinnoittelua, sillä sen hinnoittelun katalyytti ei ole missään nimessä lauennut vielä. Minäkään en usko tehokkaisiin markkinoihin ja absoluuttisen rationaalisiin sijoittajiin, ja täten Automodularin hinnoittelu on tulokseen nähden mielestäni aivan pielessä.


Tulokset Q1/2012


Firman kyky takoa rahaa on nykyhinnoitteluun (1,89 CAD) nähden melko uskomaton. SEDAR-tietokannasta löytyvät Kanadassa sijaitsevien julkisten yhtiöiden ja rahastojen julkiset tiedot, osavuosikatsaukset ynnä muut vastaavat. Sieltä kannattaa etsiä myös Automodularin tietoja. Keskeisiä lukuja Q1-osarista poimien:

  • EPS 0,18 $
  • EBIT 5 043 000 $
  • EBIT% 2,4 % (versus Q4/2011)
  • Eläkemaksut 54 000 $ (huom! Q1/2011 0 taalaa; mietitään tätäkin kohta lisää)
  • Käteiskassa on turvonnut noin 14 000 000 $:iin vuoden takaisesta 10 000 000 $:n huiteilta
  • P/E (ttm) 3,13
  • P/S 0,47
  • P/FCF 5,31 (Free Cash Flow, vertaa toimiala keskimäärin 53,86)
  • Osinkotuotto 12,57%
  • 5 vuoden keskimääräinen osinkotuotto 6,56 %
  • RoE 34,51
  • RoA 26,63
Tarviiko enempää kertoa!? Kyseiset fundamentit on laskettu siis viime kvartaalilta ja tämän hetkisellä osakkeen hinnalla. No, odotetaanko tässä jotain katalyyttiä, että kurssi korjaisi itsensä edes vähän rationaalisemmalle tasolle? Vai haluaako Mr. Market todella antaa nyt piensijoittajien vaurastua helpolla? Pelkästään nykyosingolla 0,24 $ per vuosi osake maksaa itsensä takaisin tänään Automodularia ostavalle alle kahdeksassa vuodessa, jonka jälkeen on osakkeen silloinen markkinahinta vielä realisoitavissa käteiseksi. Entäpä jos osakkeen arvokin alkaa nousta? No, sekin vielä kaiken hyvän lisäksi. Kelpaa minulle. Jottei lukija olisi tyytyväinen vain näihin, niin täytyy vielä muistuttaa että Vestas-yhteistyö on tuonut vasta kuluja Automodularille, mutta silti EPS oli 0,18$ kvartaalilta!



Mistä alavire johtuu?


Helmikuun 7. päivä osake teki tämän vuoden huiput ollen parhaimmillaan 3,07 CAD arvoinen. Siitä hinnasta kuitenkin alkoi näihin päiviin asti kestänyt laskeva trendi; raha on paennut varmaan paristakin syystä osakkeesta. Tärkein syy kurssilaskulle on ilman muuta ex-pomon Michael F. Blairin suuret myynnit. Näistä myynneistä on kuulemma ilmoitettu jossain virallisessa Automodularin tiedotteessa viime vuoden loppupuolella, mutta tätä tietoa en äkkiseltään löytänyt. No, kuitenkin Blairilla on ollut monta miljoonaa osaketta, joista hän tiedottamalla etukäteen on aikonut irtaantua ja alkaa viettää eläkepäiviään. Myyntipaine on jatkunut siis jo kohta neljättä kuukautta. Toinen pienempi syy huippuhinnoista alas tulemiselle on ollut oletettavasti alhaisilla (alle 1 CAD) hinnoilla ostaneet kotiuttivat ainakin osan voitoistaan tuolloin. Myyntien lopullista syytä lienee kuitenkin turha arvuutella, sillä myynteihinhän on edelleen monta syytä, mutta ostoihin vain yksi. Yhtiön tuloksentekokyvyssä ja fundamenteissa ei pitäisi olla nokan koputtamista kenelläkään.

Voiko tätä herkkunannaa olla oikeasti tarjolla, ja vieläpä kuukausien ajan? Omaan mieleeni on hiipinyt pelko, että kova myyntipaine johtuisi sisäpiiritiedon vuotamisesta tai jopa jonkun sisäpiiriläisen myynneistä, mikä näin jopa rikoksen kautta realisoituisi laskevana osakekurssina. Tällöin sisäpiirissä pitäisi olla tietoa huonoista uutisista yhtiön kannalta, jollainen voisi olla esimerkiksi Fordin aikomus purkaa aliurakointisopimus. Kaikki edellä oleva on silti vain spekulointia, joka itsessään lienee turhaa ja järkevää ajattelua hidastavaa.



Automodularin lähitulevaisuus

 

Entisellä toimitusjohtajalla Blairilla on ollut osakkeita ennen ilmoitettuja myyntejä 4 000 000 kappaletta (eli 20% koko olemassa olevasta osakekannasta), joista hän on myynyt reilu 300 000 kappaletta. Eli hänellä on hallussaan osakkeita vielä reilusti yli 3,5 miljoonaa kappaletta, joten jos hän haluaa realisoida osakekantansa käteiseksi (sitähän tarvii eläkkeellä ollessaan :D ), niin myyntipainetta tulee jatkumaan nykyisillä päivävolyymeillä ainakin 250 päivän ajan. Tällöin koko loppuvuoden osakekurssi kulkisi mollisäveltä soitellen, mikä on minulle paljon korkeammalla hinnalla osaketta ostaneelle hieman tuskallista. Toisaalta Blairilta vapautuvat osakkeet päätynevät todennäköisesti piensijoittajille ja ehkäpä hieman aktiivisemman osakekaupan kohteeksi.

Toisaalta stockhouse.com-foorumilla on arveltu jopa neljän miljoonan osakkeen vaihtaneen vain taskua. Firmaa tarkasti seuraavat kanadalaiset ovat tonkineet tietoja, että nykyinen toimari Christopher Nutt on ollut ostolaidalla vähän väliä, jolloin päivävolyymit ovat pystyneet nousemaan >100 000 osaketta/päivä -tasolle. Tämäkin herättää kysymyksiä. Hmm...

Mikä se arvonnousun laukaiseva katalyytti voisi sitten olla? Totta kai Pohjois-Amerikan automarkkinat ovat keskeinen osa sitä; kun kuluttajien luottamus tulevaisuuteen paranee sekä työttömyys vähenee eli maksukykyisten ihmisten määrä lisääntyy, niin autokauppa piristyy. Henkilökohtaisesti lataan myös paljon odotuksia Vestasin kanssa sovitulle tuulivoimayhteistyölle, jolloin katalyytin määrittäminen on hankalampaa. Uusiutuva ja saasteeton energia on ihmisten mielissä periaattellisessa myötätuulessa, mutta tekoihin ekologisuus ei ole vielä ainakaan realisoitunut. Tuulivoimatoimintaa pidetään Suomessakin kalliina ja tehottomana suhteessa hintaan, mutta olen käsittänyt tuulienergian sertifikaattien ja pykäläviidakon olevan tällä hetkellä epäedullista koko alalle. Muita energiantuoton aloja arvostetaan enemmän, ainakin vielä.

Toisaalta on arveltu, että tietääkö Automodular Corporation itsekään, että mikä firma se voisi tulevaisuudessa olla? Onko sillä selkeää päämäärää? Miten sinä suhtaudut tähän piskuiseen Kanadalaiseen autoteollisuuden aliurakoitsijaan?





ps. Osaako joku käyttää tuota SEDI-tietokantaa? (http://www.theccfl.ca/home.aspxhttp://www.sedi.org/html/splash/index.asp) Tuolta voi kuulemma penkoa esim. sisäpiiriostoja sekä osakeomistuksia.

25 kommenttia:

  1. Hienoa, että myös joku toinen analysoi tätä yhtiötä!

    Omat näkemykseni mahdollisille katalyyteille ovat seuraavat:
    1. Automodular saa jatkosopimuksen vuonna 2014 päättyvälle sopimukselle.
    2. Yhtiö saa lisää uusia sopimuksia muilta teollisuudenaloilta Vestasin lisäksi.
    3. Blairin ja Bank of Nova Scotian myynnit päättyvät.
    4. Joku isompi tulee ja ostaa Automodularin pois (nykyisellä hinnalla se on HALPA!).

    Yhtiö on fundamenttiensa puolesta todella edullinen. Siinä on tietysti oma kova riskinsä Fordista ja yhtiön koosta johtuen, mutta nämä riskipreemiot huomioidenkin se on halpa. Yhtiöllä on kassassa käteistä 0,7 CAD per osake.

    Onko yhtiö value trap tai laukeavatko sen katalyytit koskaan? Yhtiön kurssi on noussut viimeisen vuoden aikana +28%. Kun kehitystä katsoo useammankin vuoden ajalta yhtiö ei vaikuta minun silmiini value trapilta. Nyt on hetken aikaa käsillä tuskaa, jonka täydestä pituudesta ei ole takeita.

    Tällaisia ajatuksia allekirjoittaneella.

    VastaaPoista
  2. Mukava kuulla ajatuksiasi!

    Nykyisellä markkinahinnalla(36 milj$) tuo katalyytti nro4 voisi toteutua aivan hyvin. Tuollaisen halvan, mutta tehokkaan tuloksentekijän, suorastaan syömähampaan luulisi kelpaavan monelle. Muutkin arvelusi katalyytistä ovat hyviä.

    Itse en silti välttämättä irtaudu osakkeesta, vaikka jokin katalyytti laittaisikin kurssin raketoimaan, paitsi jos noustaan järjettömiin arvostuksiin. Toiseksi en halua saada myyntivoittoja enkä -tappioita opiskeluaikana, jos ei ole aivan pakko, sillä Kelan pääomatulopolitiikka vasta onkin järjetöntä.

    Nykyiselläkin vauhdilla, millä firma takoo tulosta, ja siten maksaa myös muhkeaa osinkoa, on turvallista pysyä Automodularissa kiinni.

    VastaaPoista
  3. http://canadianinsider.com/

    tuolta on helppo tarkistaa sisäpiirin toimeksiannot

    VastaaPoista
  4. Hey, thanks. Tulee varmasti käytettyä myös Automodularin seurannan tiimoilta.

    VastaaPoista
  5. Hep! Travis Doyle ja Christopher Nutt ovat olleet eilen sisäpiiriläisistä ostolaidalla noin 20 000 osakkeen verran. Blair taasen irtaantui 15000 osakkeesta. Seuratkaa tarkoin sisäpiiriläisten käyttäytymistä: http://canadianinsider.com/node/7?ticker=AM

    VastaaPoista
  6. Näissä Automodular-keskusteluissa kaivellaan finanssidataa toden teolla, mutta yrityksen liiketoiminnan ruotiminen puuttuu kokonaan. Tässä jutussa ainoat viittaukset liiketoimintaan ovat maininta riippuvuudesta neljään Fordin malliin ja viittaus uuteen Vestasin hankkeeseen.

    Arvostusta ei voi arvioida jatkuvan liiketoiminnan kriteereillä, jos liiketoiminnan jatkuvuus ei ole selvä. Kokeilepa vaikka DCF-analyysiä Automodularin arvosta, jos Fordin sopimus loppuu 2014. Kannattaa ottaa huomioon, että tehtaan lopettamiskulut ovat korkeat (nykyinen kassa tuskin riittää).

    Automodularin tulevaisuus riippuu täysin noiden neljän Ford-mallin tulevaisuudesta. Siksi olisin olettanut pohdintaa crossover-autosegmentin tulevaisuudesta. Automodular on alihankkija noita autoja tuottavalle tehtaalle. Kysynnän lasku iskee alihankkijaan ensimmäisenä.

    Tuulimyllyjen kokoaminen on uusi alue, joka lähitulevaisuudessa tuottaa tappiota. Liiketoiminnan laajuus ja kannattavuus selviää joskus tulevaisuudessa.

    Alihankkijana toimiminen on harvoin kovin hyvin kannattava business. Asiakas rupeaa heti rutisemaan hinnoista, jos alihankkija alkaa tehdä kunnon voittoja. Automodular on julkaissut SEDAR-filingeissa sopimuksensa Fordin kanssa. Suositan tutustumaan. Ei ollut kaunista katseltavaa.

    VastaaPoista
  7. Hmm, mitä jos ei taidot riitä liiketoiminnan ruotimiseen laajalti? Kaikki Automodularia vähänkään seuraavat tietävät varmasti AM:n olevan riippuvainen vain neljän Fordin mallin myynnistä; Vestasista ei liene tuloja vielä vähään aikaan. Tämä liiketoiminnan riski on siis tiedossa.

    Mistä tämmöisen discounted cash flow -analyysin tai laskurin voisi löytää ilmaiseksi? Olen ymmärtänyt, että DCF-analyysi on teoreettisesti ja akateemisesti ainoa oikea tapa määrittää valuaatioita, mutta käytännön elämä on paljon virheherkempää ja täten määrittäminen hankalaa. Jos Fordin sopimus puretaan, tai se vain raukeaa eikä uutta sopparia tehdä, niin silloin AM:n tulot romahtavat ja varmasti DCF-analyysi antaa madonluvut firmalle. Jos olen silloin vielä firmassa kiinni, niin todennäköisesti teen tämän position kohdalla raskaan tappion.

    Talousdatan analysointi on minulle helpompaa. Tosin sehän on jälkijättöistä analysointia, jolloin eteenpäin katsovalla liiketoiminnan analysoinnilla olisi voinut välttää mahdollisia kuoppia. Miten on sitten autoteollisuuden laita tulevaisuuden toimikenttänä? Omia näkemyksiä tähän totta kai on näinä ilmaston lämpenemisen päivinä, mutta mitä se merkitsee muutaman vuoden horisontilla Automodularille?!? En todellakaan tiedä. Tiedätkö sinä Anonyymi?

    Voitko kertoa crossover-autosegmentin tulevaisuuden näkemyksistäsi? Muuttaakohan Ford valmistusvolyymejään energiapihimpien autojen suuntaan? Esim. tämän päättyvän sopimuksen rauettua?

    Olen eri mieltä; aliurakointi voi olla erittäin kannattavaa. Mitä tuumaat FCF:stä tai EPS:stä? Entä sisäpiirin sitoutuminen osakkeilla Automodulariin?

    Muutenkin haluaisin kuulla lisää ajatuksiasi tästä firmasta. Kerro ja sivistä minuakin.

    VastaaPoista
  8. @Anonyymi:

    Tuli vielä mieleen pari seikkaa. Jos liiketoiminnan mahdollinen jatkumattomuus estää arvostuksen määrittämisen talousdatasta, niin tällä logiikalla esimerkiksi sykliset konepajat rajautuisivat kokonaan perinteisten fundamenttitarkastelun ulkopuolelle; tilauskirjat täyttyvät tai eivät. Tätätkö tarkoitat?

    Tuota en ihan usko, että lähitulevaisuus olisi kovin pitkää tappiollinen Vestas-yhteistyön suhteen. Näkisin, että tuulivoimaenergiaan liittyvät riskit kantaa suurimmilta osin Vestas Nacalles. Entä tämä kaiken ratkaiseva sopimus Fordin kanssa; jatkuuko nimenomaan kyseisten Fordin crossover-mallien aliurakointi, vai voisiko jatkosopimus koskea joitakin toisia automalleja?
    Ymmärrän tuon DCF-analyysi heittosi. Paras käydä läpi myös worst scenario, ja sen merkitys Automodularille. Sopimuksen päättyminenhän ja uuden puuttuminen olisi katastrofi. Määritätkö muuten osakkeen "oikeaa" hintaa/arvostusta FCF/share -menetelmällä?

    Vilpitön kiitos kuitenkin kommentistasi, se antoi minulle paljon ajateltavaa. Ehkä taas kasvan paremmaksi sijoittajaksi, kun tässä uusia asioita ja näkökulmia oppii. Tiedän ja olen siitä aiemmin kirjoittanutkin, että varsinkin aloitteva sijoittaja voi olla sokea omille virheilleen, ja sitten ne virheet tunnustetaan liian myöhään. Kuitekin uskon, että näkemykseni pitää AM positio nykyisellään, on oikea. Riskit ja autoteollisuuden uhkakuvat huomioidenkin.

    VastaaPoista
  9. Menneisyyden data on historiallista ja siitä voi päätellä kaikenlaista firmasta, miten se pärjää eri suhdanteissa ja miten sitä on johdettu. Sijoituksen tulos ratkeaa kuitenkin yrityksen tulevaisuuden tuloksien perusteella. Siksi on oleellista miettiä, miltä firman tulevaisuus näyttää.

    Esimerkiksi firman A, jonka P/E = 10, osakkeen hinnoittelusta ei voi päätellä mitään pelkän P/E-luvun perusteella. Ennustamalla tulevaisuudennäkymiä tilanne muuttuu. Osake on halvahko, jos tulostaso kasvaa hitaasti seuraavina vuosina. Osake on kallis, jos tulostaso puolittuu, ja sikahalpa jos tulostaso tuplautuu. Tai jotain sinnepäin. Menneisyyden datan avulla voisi tässä tapauksessa arvioida, mikä on yrityksen normaali tulostaso ja verrata nykyistä tulosta siihen.

    Automodularin arvo on täysin erilainen, jos a) tulos kasvaa jatkossa, b) vähenee, c) loppuu kokonaan. Noiden skenaarioiden arviointi vaatisi autoteollisuuden ja vielä tuon crossover -segmentin ymmärtämistä. Itse en ymmärrä autoteollisuudesta hölkäsen pöläystä, joten en voi tuossa auttaa. Joka tapauksessa nykyinen korkea osinkotuotto alkaa näyttää huomattavasti huonommalta, jos sen maksu vuonna 2014 loppuu. Siksi Automodulariin sijoittavalle olisi oleellista ymmärtää, miten todennäköisesti tuo Fordin sopimus jatkuu. Jos tuota todennäköisyyttä ei pysty arvioimaan, niin kannattaa laittaa rahansa jonnekin muualle - suurin osa osakkeista on loppujen lopuksi hinnoiteltu tehokkaasti yksittäisen sijoittajan näkökulmasta.

    Syklinen liiketoiminta on eri asia kuin liiketoiminnan päättyminen. Syklisillä firmoilla arvostuksen laskentaan kuuluu aina jonkinlainen oletus siitä, millaisessa syklissä firma elää ja yleensä myös missä vaiheessa sykliä ollaan juuri nyt. Yleensä syklin huipulle firman tulokseen sidotut tunnusluvut, kuten P/E, näyttävät todella alhaisilta ja pohjalla toisinpäin.

    VastaaPoista
  10. Mielenkiintoista keskustelua!

    Meitä on erilaisia sijoittajia ja siksi myös sijoitustyylejä on useita. Näin myös eri työkalut sopivat paremmin eri sijoitustyyleihin. Omaan salkkuuni Automodular on ajautunut käyttämäni strategian johdosta, jossa kvantitatiiviset menetelmät näyttelevät isoa osaa. Joku toinen on voinut päätyä samaan osakkeeseen käyttäen eri menetelmiä ja näkee yhtiön varmasti eri valossa.

    DCF menetelmä ei yleensä kuulu kvantitatiivista strategiaa noudattavan henkilön työkalupakkiin. Riippuen mieltymyksistä se voi olla esimerkiksi fundamenttisijoittajan käyttämä väline. Automodularin kohdalla akilleen kantapää on mielestäni yksi DCF:n heikkouksista eli terminaaliarvo. Se mitä vuoden 2014 aikana ja jälkeen tapahtuu vaikuttaa huomattavasti DCF:ssä käytettävään terminaaliarvoon ja sitä kautta yrityksen DCF:n kautta tulevaan tulokseen. DCF:n avulla tuloksen saa Automodularin kanssa näyttämään melkeinpä mitä sattuu riippuen siitä millaista terminaaliarvoa käyttää.

    On totta, että vuonna 2014 päättyvä sopimus on riski varsinkin kun tällä hetkellä emme sen jatkosta vielä tiedä mitään varmaa. Ford on pyytänyt Automodularilta tarjousta uudesta sopimuksesta, joka jatkuisi Fordin kanssa vuonna 2014 erääntyvän sopimuksen jälkeen. Tästä emme kuitenkaan vielä tiedä sen enempää. On siis aivan perusteltua pitää Automodularin kohdalla varsin tuntuvaa riskipreemiota, jotta sijoitus olisi järkevä. Kun riskipreemio on sijoittajan mielestä riittävän suuri on sijoitus perusteltu. Vaikkei todennäköisyyttä pystyisi tarkasti arvioimaankaan. Tämä on se arvosijoittajan "margin of safety".

    Anonyymin mielestä suurin osa osakkeista on hinnoiteltu tehokkaasti. Yhdyn tähän varauksin. Tehokas hinnoittelu koskee mielestäni yhtiöitä joiden koko on riittävän suuri, jotta ne kiinnostavat isoa osaa sijoittajista ja että niitä seuraa riittävä lauma analyytikkoja. Automodular ei kuulu tähän joukkoon. Se on hyvin pienikokoinen yhtiö. Mitä pienempi yhtiö on ja mitä vähemmän sitä seurataan sitä helpommin se altistuu hintavääristymälle. Oma mielipiteeni on, että Automodular on aliarvostettu. Tästä voi tietysti olla eri mieltä.

    Mitä Vestasiin ja sen sopimuksen tuomiin tappioihin tulee niin Anonyymi on väärässä. Vestasin sopimus tuo jo nyt tuloja Automodularille. Tuotannon ylösajo toi yhtiölle lähinnä kertaluonteisija kuluja (40 uuden palkatun henkilön lisäksi), jotka kuitattiin ensimmäisellä kvartaalilla.

    Sales
    Sales during the first quarter of 2012 increased $3.1 million over the first quarter of 2011 largely as a consequence of the commencement of commercial production for the renewable energy sector. Automotive sales were slightly lower period over period as a result of certain production issues encountered by Ford parts suppliers.

    VastaaPoista
  11. Samasta Q1-raportista seuraava kappale:

    Cost of sales
    Cost of sales increased from $14.5 million in the first quarter of 2011 to $17.7 million in the first quarter of 2012. The increase is due to the commencement of production with respect to the renewable energy contract which includes the purchase of materials as directed by our customer.

    Liikevaihto kasvoi tuulimyllyjen ansiosta 3,1 miljoonaa ja kulut ennen palkkoja kasvoivat 3,2 miljoonaa. Käsittääkseni 3,1 - 3,2 = -0,1. En ihan ymmärrä, miten olen väärässä todetessani, että tuo uusi liiketoiminta tuottaa alussa tappiota.

    Liiketoimintaan kohdistuvat suuret riskit laskevat yrityksen arvoa. Automodularin todellisen arvon pitäisi aina olla alempi kuin muuten samankaltaisen yrityksen, joka ei ole yhtä riippuvanen yhden ainoan asiakkaan yhden mallin neljästä variantista. Jos menetelmä ei pysty tuota eroa tunnistamaan, niin menetelmässä on vikaa.

    DCF on hankala menetelmä käyttää, mutta tässä tapauksessa yksi harvoista menetelmistä, joilla Automodularin arvoa pystyy arviomaan, jos liiketoiminta loppuu 2014 tai sitten seuraavan sopimuskauden loppuessa ehkä 2017? Terminaaliarvo 2014/2017 on yrityksen kassa + omaisuuden realisointiarvo - noin 25 miljoonaa (op lease + korvaukset + kiinteistön kunnostus jne)

    Sijoittaa voi aika monella menetelmällä onnistuneesti, kunhan ymmärtää menetelmän rajoitukset ja miten sitä tulee käyttää. Kvantitatiisessä analyysissä salkun pitäisi olla hyvin hajautettu, koska Automodularin kaltaisten miinojen tunnistaminen ei onnistu pelkkien numerojen perusteella.

    VastaaPoista
  12. Liikevaihto kasvoi tuulimyllyjen ansiosta 3,1 miljoonaa ja kulut ennen palkkoja kasvoivat 3,2 miljoonaa. Käsittääkseni 3,1 - 3,2 = -0,1. En ihan ymmärrä, miten olen väärässä todetessani, että tuo uusi liiketoiminta tuottaa alussa tappiota.

    Huomioi se toinen lause samasta paikasta (Sales):
    Automotive sales were slightly lower period over period as a result of certain production issues encountered by Ford parts suppliers.

    Liikevaihto siis kasvoi 3,1 miljoonaa, mutta Fordin osuus pieneni. Toisinsanoen Vestas diili toi plussaa viimeiselle riville jo ensimmäisellä kvartaalilla vaikka siihen lukeutui kertaluonteisia kuluja.

    Toisin kuin Anonyymi en pidä Automodularia miinana. Antaessani Automodularille ostosuosituksen vajaa vuosi sitten oli kurssi 1,79 CAD. Eilinen päätöskurssi oli 1,73 CAD. Siinä välissä Automodular on jakanut osinkoja yhteensä 0,23 CAD. Automodulariin tuolloin sijoittanut on yhä plussalla. Samaa ei voi sanoa esimerkiksi Helsingin pörssistä.

    VastaaPoista
  13. Niin, jos on tutustunut blogiini tarkemmin, niin lukija tietää, että salkkuni ei ole siis vielä ollenkaan valmis eikä täten hajautettu niin kuin olen kaavaillut. Kvantitatiivinen analyysi on minulle helpompaa. Olen käyttänyt lisäksi velkavipua jonkin verran sekä ottanut riskiä IQQ9:llä ja Automodularin ostoilla. Tarkoituksella.

    9. maaliskuuta ilmestynyt yhtiön Annual report listaa "Risk Factors of Automodular":

     the cyclical nature of the automotive industry and its dependence on consumer spending;
     in respect of the renewable energy sector – the impact of changes in political parties and existing
    incentive programs and pricing for conventional sources of energy;
     our ability to identify, close and integrate acquisitions;
     our ability to finance new business requirements;
     North American and global economic and political conditions;
     fluctuations in interest and exchange rates;
     the continuation and extent of outsourcing by automotive manufacturers;
     our ability to meet customer needs relating to cost and quality;
     labour issues or disruptions;
     our dependence on key personnel;
     customer pricing pressures;
     actual levels of program production volumes differing from original expectations;
     our dependence on certain platforms;
     our relationship with and dependence on Ford Motor Company;
     new program launch risks, including program delays and other changes in the business
    environments in which we operate;
     limited financial resources;
     the effect of new accounting standards on our financial results

    Tuo terminaaliarvo koskee siis tilannetta, jossa mitään aliurakointisopimusta ei olisi ja toiminta täytyisi alasajaa. En usko siihen. Jonkinlainen aliurakointitoiminta siis jatkuu vuoden 2014 jälkeenkin. Tässä muutaman siteeraus samaisesta jo lainatusta raportista:

    "Automodular has submitted a quotation to Ford for a new vehicle
    program scheduled to start in the second half of 2014. This program would replace Automodular’s existing program for Ford Oakville. There can be no assurance that Automodular will be successful in its quotation for this new program."

    "...Automodular is seeking to leverage the core skills of its management
    team and workforce...The Company is not focused solely on manufacturing opportunities as it sees its skills as being potentially transferable to other industries."

    Yhtiö mainostaa itseään toisaalla notkeaksi mukautujaksi, mikä onkin tehokasta. Tämän Automodular todisti osittain melko ripeällä tuulivoimateollisuuden kokoonpanon ylösajolla.

    "Automodular’s balance sheet remains strong and operating volumes and cash flows continue to be robust."

    I trust in AM.

    Tarkoituksena ei ole mitenkään lällättää kenellekään. Voi ajan saatossa osoittautua, että olen ollut väärässä ja pääomaani voi tuhoutua kosolti. Tulevaisuudesta emme silti tiedä, mutta kvartaaleittain tapahtuva jälkijättöinen tarkastelu (mitä varmasti suurin osa sijoittajista tekee) on keinoni pitää sormet Automodularin valtimolla rahavirtojen sykettä tunnustellen...

    VastaaPoista
  14. Nyt alkoivat buybackit: http://www.marketwire.com/press-release/automodular-announces-normal-course-issuer-bid-tsx-am-1687089.htm

    VastaaPoista
  15. Kyllä, vahva signaali firman sisältä mitä tuleman pitää. Q2 filingisiä ootellessa. Blair ei ole purkanut pottiaan 9. heinäkuuta jälkeen ollenkaan, tosin tässä viime aikoina lienee noudatettu "kolmea hiljaista viikkoa" seuraavan osarin ulostuloa odottaessa.

    VastaaPoista
  16. Myyjät (blair) käyttivät tilaisuuden hyväkseen.

    Tilanne on jatkunut todella mielenkiintoisena

    VastaaPoista
  17. Tilanne on täysin järjetön. En ymmärrä nyt yhtään, tai sitten jotkut tietävät enemmän AM:n tulevaisuudesta. Yhtiö takoo rahaa, esim. kahden eka kvartaalin tulos riittäisi P/E lukuun 1,83/0,4 = 4,75...

    Hyväähäb tässä tilanteessa on se, että laskeskelin Blairin myyneen nyt viikossa noin 10% koko jäljellä olevasta potistaan. Position koko nyt noin 2 700 000 kpl. Jos samat päivävolyymit jatkuvat, niin pianhan tämä tuska helpottaa.

    VastaaPoista
  18. http://www.oddballstocks.com/2012/10/automodulars-pretty-cheap-eh.html#comment-form

    VastaaPoista
  19. Kiitos Ville linkkauksesta! mutta kirjoitus, njaah...

    Kirjoittaja on sitä mieltä, että Automodularin "halpuus" johtuu lyhyehköstä (vuoden) alihankintasopimuksesta Vestasin kanssa. Eli tämän sopparin jälkeen kassavirrat laskisivat niin radikaalisti, että nykyinen hinta on jo diskontattu sitä silmällä pitäen.

    Toisena syynä matalalle pörssihinnalle hän siis pitää Fordin kanssa sovitun kontrahdin mahdollista päättymistä, mikä on paljon parempi syy. Se voi totetua aikanaan, tai sitten ei.

    Sen sijaan hän ei ota huomioon, että vielä tämän vuoden helmikuussa hinta oli tasoa 2,8 CAD (eli p/e-arvostus tasoa 3,9). Tällöin oli siis hyvinkin tiedossa jo Vestasin kanssa sovittu lyhyt alihankintasopimus ja Fordin kanssa tehty pitempi sopimus! Hän ei sanallakaan mainitse eläkkeelle siirtyneen toimitusjohtajan irtautumista omasta osakepositiostaan, mikä oli ollut kunnioitettavaa tasoa eli yli 20% KOKO olemassaolevasta osakekannasta. Ja tämä irtautuminen alkoi siis nyt keväällä. Mielestäni sijoittajat eivät uskalla lähteä mukaan laskevaan kurssiin, vaikka fundamentit sanoisivat vaikka mitä. Se on psykologisesti hankalaa, varsinkin kun on tiedossa, että ex-CEOlla on miljoonamäärissä osakkeita.

    Kirjoittaja ei myöskään ota käsittelyyn AM omien osakkkeiden takaisinostoja. Miksi? Olemme siis selvästi eri mieltä AM alhaisen hinnan syistä :D Eipä sillä, kullakin oikeus näkemykseensä, mutta luulen, että olen lähempänä oikeaa mollihinnoittelun syytä.

    Mitä itse ajattelet? Kerro, vaikka olisit eri mieltä.

    VastaaPoista
  20. Vakuuttava meno nuoralla jatkuu, 1-9/12 aikavälin EPS 0,61 $ ja joulukuussa jaossa 0,2 $ lisäosinko. Kurssireaktio +17 %. Tämän vuoden P/E asettunee nykyhinnalla tasolle 2,35 $ / 0,8 $ = 2,93 jos kurssi ei korjaa itseään järkevämmälle tasolle.

    VastaaPoista
  21. Morjensta vaan, hyvä blogi sulla! Ihailtavan määrätietoista toimintaa joka toivottavasti tuottaa haluamasi tuloksen.

    Olen myös sijoittanut hieman Automodulariin. Täytyy sanoa, että riuskoja ovat liikkeet tällä osakkeella! Olen ajatellut lisätä hieman omistustani, mutta vielä mietin kuinka alas pilkin voi asettaisi..

    Olisi kiva kuulla mitä mietteitä sinulla on tällä hetkellä Automodularista ja sen arvostustasosta. Osake on juuri käynyt kurssihuipuissaan ja sitä on seurannut voittojen kotiutusta. Onkohan sijoittajat alkamassa löytää yhtiön?

    Sisäpiiri on ainakin ostanut lisää tällä viikolla ja se on aina hyvä merkki.

    -JKK

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Kehu lämmittää aina mieltä.

      Olen linjannut Automodularin salkussani ehkä keskipitkäksi pidoksi ottaen samalla tietoisen riskin. Aliurakointisopimus Fordin kanssa päättyy siis 2014 kesäkuussa. Lyön tavallaan vetoa, että sopimus jollain muotoa jatkuu. Jaan Automodularista aika pitkälle samat näkemykset kuin Opiskelija blogissaan.

      Sisäpiiri on ostanut Automodularia. Ostohinta on ollut noin tasoa 2,84 CAD, joten se on tavallaan rock bottom -taso. Jos sen alle saat, niin voit olla tyytyväinen ainakin sen suhteen, että sait halvemmalla kuin sisäpiiri.

      Arvostustaso on halpa. Kurssiin on hinnoiteltu ilmeisestikin todella tuota ensi vuonna päättyvän sopimuksen pelkoa, sillä oikein muita syitä en vain keksi. Ex-CEO Blair lienee näihin aikoihin saanut dumpattua massiivisen 20% omistuksensa koko osakekannasta pois, joten sitä tekijää ei enää voitane syyttää kurssin halpuudesta. Saan nykyosingolla 8,6% vuosittaisen osinkotuoton, mikäli osinko ei kasva eikä ylimääräistä osinkoa makseta kahden viime vuoden tapaan. Olen tyytyväinen noin korkeaan tasaiseen osinkotuottoon. Toistan vielä, että minun mielestäni osake on millä tahansa arvostusmittarilla mitattuna halpa ja erittäin vakavarainen, sillä itse Automodular on rautaisessa tuloskunnossa niin kannattavuuden sekä liikevoittoprosentin osalta. Esim. EV/EBITDA (ttm) on noin 1,2x eli yhtiö tekee vuoden operatiivisella liiketoiminnallaan lähes yritysarvonsa verran tiliä.

      KTR-blogin Automodularin viestiketjussa on spekuloitu sitä, että CAPEX (capital expenditures, voitaneen suomentaa "käyttöomaisuusinvestoinnit") kasvaa lähivuosina. Capex mittaa investointeihin kuluvaa rahaa, jota tarvitaan liiketoiminnan pitämiseen halutunlaisena. Toisin sanoen jos capex kasvaa esimerkiksi tehtaan kokoonpanolinjan uudistamisen vuoksi, niin kassaan virtaava vapaa rahavirta tottakai pienenee.

      Mikäli uskallat pitää osaketta tuonne sopimuksen päättymisen tienoille tai sen yli, niin uskon sinunkin saavan kelpo tuottoa omistuksellesi. Arvonmääritysmalleja käytettäessä Gordonin malli vihjaa noin 4 CAD todellisesta osakekohtaisesta arvosta.

      Viime aikoina kasvanut päivävolyymi yhdistettynä kurssinousuun viittaa epäsuorasti uusien osakesijoittajien tulosta peliin. Blairilta markkinoilla vapautuneet miljoonat osakkeet nostavat volyymiä, ja uskon myös yhä useamman sijoittajan löytäneen tämän tuottoisan firman. Tilinpäätös 2012 ei ole vieläkään tullut ulos, mutta sen jälkeen osaisin sanoa taas jotain tuoreempaa yhtiön tilasta.

      Poista
  22. No niin. Nyt loppui Fordin yhteistyö ja kurssi otti hittiä. Omasta mielestäni tilanne ei toki ole ihan toivoton lähinnä Vestaksen vuoksi, mutta mites tohtori näkee asian?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tilanne on saanut minut sirpaloitumaan ihan kunnolla. Markkinariski toteutui, vaikka omalla osakeomistuksella muuta veikkasin. Tämä on tätä sijoittamisen riskiä itseään...

      Vestas-yhteistyö oli tuottoisampaa käsittääkseni kuin aliurakointi Fordin suuntaan. Jakautuminen muille aloille on toki hyvä asia, mutta luulen että siinä palaa rahaa aivan liikaa. Jos ei kohta jotain aliurakointisopimusta saada ulos, niin ei hyvältä näytä.

      Poista
    2. "Automodular continues to be focused on its diversification efforts. The Company is starting to see some additional traction in its business development efforts in the wind energy space and is working with external consultants to identify and assess opportunities to leverage its operational skills and financial resources. Should Automodular be unsuccessful in these efforts, the Company will not have active operations following the closure of its Oakville facilities."

      Tuo pressistä. Eli mikäli muuta ei tilalle löydy ja äkkiä, niin firma ajetaan sitten alas. Toki tase-arvolla mitattunakaan ei siinä hirmu pahasti taida takkiin ottaa...

      Mielenkiinnolla odotan kuinka käy ja kiitän itseäni hyvästä hajautuksesta :)

      Poista