maanantai 15. huhtikuuta 2013

Vakaa osinkokone?




Omaa salkkua on syytä tarkastella tietyin aikavälein kriittisesti, sillä liiallisen optimismin on todettu liipaisevan lopulta sijoittajan saamasta osaketuotosta aimo siivun pois. Yleisellä tasolla salkkuosakkeet häviävät indeksilleen, mikäli niitä sattuu ostamaan liian positiivisin näkymin, tai sortumalla piensijoittajan suurimpiin virheisiin holdata (syvenevää) tappiota tekevää firmaa ja "myydä sitten kun saa edes omat pois". Vakaa osinkokone? Kaikkea muuta.


Salkussani on majaillut viime vuoden helmikuusta saakka lähinnä autoteollisuuden aliurakoitsija ja kokoonpanija, Automodular Corporation, joka lienee useimmille jollain tapaa tuttu firma. Kävin viime keväänä tappiolla olemisen tuskaa läpi, kysymällä itseltäni, että missä kuljet Automodular? Voimme olla yhtä mieltä siitä, että ostojen keskihinta ratkaisee hyvin paljon sijoituksen kuin sijoituksen tuotosta, eikö vain? Katsokaapa alla olevaa graafia Automodularin pörssihinnan kulkemisesta viimeisen kahden vuoden aikana. Ostin eräni suurehkon dipin jälkeen. Nordnetin perimä välityspalkkio nosti keskihintaa kuitenkin liikaa. Ei se tuntunut vielä miltään verrattuna siihen, kun loppukeväästä alkoi rytistä ja toimitusjohtajan paikalta poistuneen Michael Blairin massiiviset myynnit painoivat kurssia alas. Olin tappiolla välillä noin -45% Automodularin kohdalla. Pörssikurssi irtaantui ex-CEO:n myyntilaidalle tulon johdosta todellisuudesta, sillä Automodularin oma operatiivinen liiketoiminta jatkoi erittäin tuottoisaa puksutusta eteenpäin.

financialtimes.com


Kun fundamenteista esiin kaivetaan osakekohtainen tulos (EPS), niin osinkokoneeksi tituleeraaminen on perustellumpaa. Tämän vuoksi olen miettinyt, että AM voisi säilyä salkussani osinkopaperina, vaikka ostohetki pilasikin arvosijoittajamaisen arvostuksen nousun hakemisen. Virheistä oppii, sano anoppi ku Vuokseen molskahti.

vuosi 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012
EPS -0,55 0,54 0,07 0,33 -0,27 0,11 0,21 0,61 0,82
osinko 0 0 0 0 0,06 0 0,2 0,55 0,44


Fundamentit itsessään ovat niin hyvässä kunnossa, etten näe montaakaan syytä yhtiön pörssihinnan aliarvotukselle. Liitän alle vielä muutamia fundamentteja muistin virkistykseksi, joista näette, että kaiken pitäisi olla kunnossa.






Nykyisellä pörssihinnallaan Automodular tarjoaa reilun 8% osinkotuottoa vuosittain. Huomioon tulee ottaa myös optimistisessa skenaariossa kvartaaliosingon nousu ja isomman autofirman (esim. aliurakointia eniten ostavan Fordin) tekemä yritysosto, jonka ostohinta tultaisiin määrittämään huomattavasti pörssihintaa ylemmäksi.


Käyttämällä vuru.co -sivuston puusilmäistä arvostuslaskuria nykyisillä tietokannasta poimittavilla fundamenteilla saadaan omalla 11% diskonttakertoimellani ja konservatiivisella 5% kasvuvauhdilla esiin huomattava aliarvostus.

Osinkoyhtiöiden kohdalla käytetään usein Gordonin kaavaa diskonttaamaan tulevat osingot nykyiseksi käyväksi hinnaksi. Käyttämällä omaa 11% tuottovaadetta, nykyistä 0,24 CAD vuosiosinkoa sekä 5% syklin yli katsovaa kasvukerrointa hyvälle yhtiölle, niin saadaan yhtälöstä:

hinta = 0,24 CAD  /  ( 0,11 - 0,05 ) = 4 CAD


Tämä olisi tasaisesti osinkoaan kasvattavan yhtiön tavoitehinta.


Olen Automodularin kanssa siis kahden vaiheilla; luopuako yhtiöstä ja kuitata aloittelijan oppi tästä, vai jatkaako pitoa eli uskoa tuloksen (ja osingon) kasvuun. Edellinen osakekohtaisen tuloksen parannus oli huikea +38% vertailtaessa edellisvuoteen 2011. Toisaalta yhtiön capex saattaa kasvaa lähivuosina selkeästi. Enpä itsekään tiedä mitä tehdä. Onko mielipiteitä?


13 kommenttia:

  1. Miten ois se Burelle tilalle? (tässäkin tosin tultu jo yli 50% ylös siitä kun ensimmäisen kerran mainitsin)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tämä on just tätä. Periaatteesta en ole lähtenyt peesaamaan, kun kerran sen jo tein. Miksi? En tiiä itekään. Tuottojen kannaltahan se voi olla jopa hyvin typerää.

      Burellen hyvyydestä ei epäilystä. Vielä voisi olla nousua jäljellä, mutta niin ajattelin AM:n kohdallakin. Taustalla voisi olla siis tarve todistella itselleen, että kykenee edes johonkin esim löytämällä itse ostokohteen, mikäli yhtään tunnen itseäni...

      Poista
    2. Oletko laskenut paljonko AM on kohdallasi tuottanut, kun otat myös osingot huomioon? Kait sillä on indeksin päihittänyt?

      Poista
    3. Bruttotuotto ennen veroja on +15,11% p.a. joten sikäli voi olla tyytyväinen. Enemmänkin olisi ollut saatavilla ripeämmällä toiminnalla.

      Poista
  2. Automodularia ei kannata pitää, jos teesi on "vakaa osinkokone". Automodularin liiketoimintaa ei voi kutsua vakaaksi, sehän on hyvin riippuvainen Fordin muutamasta automallista plus tuulivoimalaitteiden kokoamisesta, jos siitä tuli jotain (en ole tutkinut AM:ää pitkään aikaan). Heti kun Ford yskäisee, niin Automodular sairastuu. Sijoittaja lyö siis vetoa, ettei Ford yskäise.

    Minulle vakaa osinkokone on firma, joka on maksanut tasaisesti kasvavaa osinkoa vuosikausia, ja jolla ei ole suurta uhkaa näköpiirissä. Vaikka Coca Cola.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä. Otsikkokin pyrkii olemaan lähinnä retorinen, sillä AM voitaneen luokitella kunnon sykliseksi yhtiöksi.

      Ajatukseni on kuitenkin asetelma siitä, että voisinko pitää yhtiötä vielä osinkoyhtiönä, jota firma on pitoaikani ajan tasaisesti putkautellut ja jonka voidaan rohkeasti olettaa jatkuvan vähintään samalla tasolla lähivuosina. Trendin ja härkämarkkinan pituutta en osaa veikata, kun en kuitenkaan osu oikeaan, mutta bull on meneillään eli uskallan vielä pitää siinä mielessä position.

      Poista
    2. Ottamatta kantaa kannattaako sinun myydä vai ei... Suhtaudun itse epäluuloisesti tilanteisiin, joissa sijoitusteesi muuttuu matkalla ja yhtäkkiä uuden teesin varjolla osakkeen pitoa voikin jatkaa. Osakkeessa roikkuminen "parasta ennen"-päivän jälkeen lienee psykologinen virhe - uuden kohteen etsimisestä on vaivaa ja jo salkussa oleva osake tuntuu tutulta ja turvalliselta.


      Poista
    3. Ymmärrän mitä tarkoitat. Omaa näkemystä hankaloittaa se, etten tiedä onko minulla edes ollut alunperin mitään teesiä tälle firmalle. Arvosijoituksena epämääräisine katalyytteineen tätä olisi voinut pitää, vaikka nyt arvoansa lienee lähempänä.

      Poista
  3. Mielestäni automodular on ennemmin tietynlainen erityistapaus tai vedonlyönti, tosin melko hyvillä oddseilla ja melko rajatulla tappiolla.

    Yrityksellä oli 2012 lopulla käteistä hieman vajaa puolet markkina-arvosta (n. 25,000k) Sopimukset Fordin kanssa loppuvat muistaakseni kesällä 2014, jonka aikana yritys kerkiäisi vielä tienata nettotuloksena vajaa puolet nykyisestä markkina-arvosta (1,5*0,8$) jos tulos pysyy samalla tasolla. Velkaa ei ole ja luulisi tehtaiden ym. myös olevan jonkinarvoisia.

    Mielestäni tämä antaa riittävän suojan pahintakin skenaariota varten ja itse ainakin ajattelin katsoa kortin loppuun.

    Lisäksi Fordilla on mennyt melko hyvin ja automodularin tehtaat ovat hyvin lähellä oem tehtaita, joten mielestäni olisi hyvin kummallista jos yhteistyö loppuisi tyystin...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ajan näkemyksesi melko pitkälti, niin kuin aiemmin olen jo sanonut. Nykyinen urakointisoppari Fordin kans päättyy kesäkuussa -14, Vestasin kans muistaakseni jo tänä vuonna.

      Downside on ollut rajattu jo pitkän aikaa, upsiden potentiaali ei sitten toteudu? Mikä pidättää?

      Poista
    2. Totta. Ainut katalyytti kovemmalle nousulle (tai laskulle) on varmaankin se, että sopimusten jatkosta tulee jotain konkreettista tietoa.

      Siihen asti täytynee vain tyytyä osinkotuottoon. Toinen katalyytti voisi toki olla reilumman lisäosingon maksaminen.

      Poista
  4. Mikä pudotus! Mitä jäänee jäljelle kun autobisnes otetaan pois automodularista?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jäljelle jää kasa paskaa ja paha mieli. Jakautuminen muille aloille on hieno asia, mutta ei meinaa mitään jos ei soppareita ala olla jo taskussa

      Poista