Lopulta penkominen tuotti tulosta! Kyseinen osake on vähän tunnettu, mutta itse yhtiö ja sen brändi on maineikas. Löysin seuraavan McDonald'sin, nimittäin Nathan's Famous Inc. (
NASDAQ:NATH) joka on erittäin vakaasti kasvava pikaruokaketju. Olen tonkinut eri mittareiden perusteella aliarvostettuja yrityksiä, mutta mikään ei ole oikein sytyttänyt. Tässä firmassa näen kuitenkin potentiaalia. Saman potentiaalin on moni muukin huomannut, sillä korostan NATH:n olevan kaukana ostohinnastani. Toki mikä tahansa osake on hyvä sijoitus, kun sen riittävän halvalla saa, ajattelee lukija tässä kohtaa. Totta. Mutta tässä tapauksessa olisi mahdollisuus saada harvinaisen omistajaystävällistä liiketoimintaa.
YHTIÖN ESITTELY
 |
Joey "Jaws" Chestnut
hollywoodnose.com |
Yhtiö perustettiin vuonna 1916 New Yorkissa samoihin aikoihin, kun Suomessa suunniteltiin kuumeisesti Tsaarin vallasta irtautumista ja julistautumista itsenäiseksi. Yhtiön puolalaissyntyinen perustaja
Nathan Handwerker aloitti pienimuotoisen liiketoiminnan vaimonsa Idan kanssa
Coney Islandilla Stillwell ja Surf Avenuen kulmauksessa myyntikojulla (alkuperäinen liike toimii edelleen samalla kulmauksella). He käyttivät hyväksi Idan tekemää reseptiä oikeanlaisista hotdogeista, jonka keskeinen ainesosa oli Idan isoäidin aikanaan kehittämä salainen mausteresepti. Reseptistä tuli myöhemmin keskeinen osa hyvin menestyvää pikaruokaketjua. Mielenkiintoisena knoppitietona voisi mainita periamerikkailaisen syömiskilpailun.
Nathan's Hot Dog Eating Contest on USA:n kuuluisimpia mättökisoja, koska
Joey Chestnut ahmi 62 hotdogia aikanaan noin 2 miljoonan tv-katsojan silmien alla. Röyh.
Yhtiön ydintuotteet ovat edelleen hot dogit kaikkine täytteineen. Mukaan ovat nyttemmin tulleet ranskalaiset, Fish 'n Chipsit, limut, kolat, friteeratut sipulirenkaat ja kaikki
vastaava ravinto. Nathanin ja Idan yritystoiminta kuitenkin laajeni ensin USA:n muihin kaupunkeihin. Sittemmin liiketoiminta levisi merten taakse, ja toimintakonsepti muuttui tehokkaammaksi. NATH brändäsi oman menunsa ja muutti myyntikanavia siten, että hot dogeja ryhdyttiin myymään
franchise-tyyppisesti Nathan's Famous kylttien alta, mutta myös muiden ruoka-kauppojen ja jälleenmyyjien kautta. Myyntipisteitä onkin nyt kansainvälisesti noin 7700. Tämä menestyksekäs markkinoille tunkeutuminen (vrt. esim McDonald'sin kanssa samoilla markkinoilla olo, mutta omalla pikaruokakonseptilla) on avannut yhtiölle uusia ovia yhä uusille markkinoille. Yhtiö pitää kyseistä leviämistapaa edelleen menestyksenä ja aikoo jatkaa sillä orgaanista kasvuaan.
LIIKETOIMINNAN KEHITTYMINEN
NATH:in tilivuosi 2013 (FY2013) on kesken, sillä yhtiöllä
fiscal year päättyy jo poikkeuksellisesti maaliskuun 24.päivä. Pitkälläkin aikavälillä huomaamme omistaja-arvon kasvulle erään keskeisen tekijän olevan hyvässä kunnossa; yhtiön liikevaihto on kasvavan trendin uralla, mikä tarkoittaa sitä, että omistajalle jaettavan osingon tai omien osakkeiden takaisinostojen kasvaminen on mahdollista. Lisäksi järkevä yritysjohto jättää jakokelpoisista voittovaroista jotain yhtiön taseeseen kasvattamaan itse tasetta sekä investointeihin eli edelleen kasvun hakemiseen.
Käyttökate on eräs keskeisimpiä liiketoiminnan kannattavuuden mittareita, ja se onkin ollut NATH:lla varsin mainiolla tasolla.

NATH:n kohdalla on tarkoituksenmukaista tarkastella yhtiön toiminnan kehittymistä segmenteittäin. Yhtiön on lanseerannut 2007 Branded Product Programin (BBP), joka laajentaa markkina-paikkoja edelleen supermarkeitteihin sekä aivan uusille markkinoille esimerkiksi Tescon pakastealtaisiin. Liiketoimintaa tehdään myös lisensoitujen kauppapaikkojen kautta, esimerkiksi huoltoasemien tiskien kautta. Nämä kaksi toimintamuotoa ovat melko löyhästi johdettuja, sillä jälleenmyynti on näissä ulkoistettu toisille osapuolille ja johto luottaa markkinoiden kertovan menestyvät kauppapaikat ja oikeat sijoitukset. Näin firma on pessyt näppinsä epäonnistumisen riskistä näissä segmenteissä. Lisäksi yhtiö on mahdollistanut yrittäjyyden franchise-tyyppisesti. Kun tähän lisätään perinteiset yhtiön omat standit ja kauppapaikat, niin paletti alkaa hahmottua. Kaksi jäljempänä mainittua segmenttiä ovat tiukemman kontrollin alla, koska ne ovat enemmän yhtiön "omaa", itse järjestämää liiketoiminta. Liikevoitto on jakaantunut segmenteittäin seuraavasti viime aikoina (kuvioon on koottu ennuste tulevista vuosista):

Ei ole hankala ymmärtää, että mitkä segmentit tulevat saamaan yritysjohdon huomiota myös vastakin. Perinteinen myymälätoiminta on jäämässä taka-alalle, sillä BBP-toiminta on kasvanut jo usean vuoden ajan 8-10 % vuodessa eli muuta markkinaa nopeammin. Tuleva kasvu näyttää edelleen hyvältä.
MAKSUKYKY TULEVAISUUDESSA
Syklin yli katsoessa osakekohtaisen tuloksen kasvu on liian jäätävällä tasolla; osakekohtainen tulos on kohonnut -2,34 USD tasolta 1,59 USD:iin. Jos laskuista jätetään pois tappiollinen vuosi 2003, niin EPS:in kasvuvauhti on ollut silti hienot 16% vuodessa 0,36 USD per osake ttm-tasolle 1,59 USD per osake.
Entäpä pitkäaikaisen sijoittajan keskeisin kuumemittari, vapaa kassavirta (FCF)? Nousu on ollut vieläkin komeampaa, sillä kaikkien liiketoiminnan varsinaisten kulujen jälkeen myyntituloista on jäänyt vielä vapaasti kassaan virtaavaa rahaa joka vuosi yhä enemmän. Kun vuonna 2003 vapaa kassavirta oli 0,29 USD per osake, niin nyt viimeisimmän kahdentoista kuukauden aikana se on osaketta kohden jo 1,75 USD, mikä tarkoittaa lupaavaa 17,8 % annualisoitua nousua!
Tulevien vuosien vapaiden kassavirtojen nykyarvo antaa meille yhtiön liiketoiminnan arvon. Kun siihen lisätään ylimääräinen omaisuus (mm. käteinen tai sijoitukset) ja vähennetään velat korkoineen, niin saadaan koko osakekannan nykyarvo. Vapaan kassavirran laskennassa mukaan otetaan vain varsinaiseen liiketoimintaan liittyvät kassatapahtumat. Ja koska rahoitukseen, omaan sijoitustoimintaan (mm. Fiskarsin osinkotulot Wärtsilästä) ja voitonjakoon kuluvia eriä ei oteta huomioon, niin tästä syystä vapaan kassavirran diskonttaaminen on erittäin tarkka mittari nimenomaan pelkän liiketoiminnan arviointiin. Toisin sanoen tätä kassavirtaperusteista arvonmääritystä voi pitää eräänä mallina, millä lasket oman käyvän hinnan osakkeelle. Jos nykyhetken pörssihinta on laskemasi hinnan alle, niin ei kun ostoksille vain. Olen määrittänyt omaksi sisääntulohinnakseni 23 USD per osake
Sijoittajalle ei ole iloa yhä paranevista kassavirroista, mikäli yhtiö ei a)osaa itse tehokkaasti käyttää rahojaan esimerkiksi investointiin tai kasvuun tai b)yhtiön johto ei ymmärrä käyttää ylijäävää rahapottia omistaja-arvon kohentamiseen esimerkiksi jakamalla ylimääräisiä varoja osakkeenomistajien taskuun osinkoina, jossa ne voisivat etsiä jälleen tuottoisaa olotilaa. Miltä käteismäärän kehittyminen sitten näyttää?
 |
Kassaan on virrannut joka vuosi rahaa. Likvidien varojen hupeneminen alkaen vuodesta 2008 johtuu omien osakkeiden takaisinostoista. Kassaa olisi kuitenkin vielä reilusti, eli noin $5,8 per osake. EPS tason ollessa noin $1,5 per osake, 30% konservatiivisella ulosjakosuhteella osaketta kohden voitaisiin jakaa kivutta noin $0,5 osinko.
|
YRITYSOSTAJAN LÄHESTYMISTAPA
Warrenn Buffett on kehoittanut sijoittajia omistamaan yhtiötä, ei osaketta. Kun tätä neuvoa pidämme muistolauseena, voimme alkaa ajatella NATH:ia ostettavana yrityksenä, jonka menestyminen tulevaisuudessa on ainoa tekijä, mikä ratkaisee yritysostomme onnistumisen. Yritysarvo (enterprise value) on itsessään jo melko houkutteleva:
Market capitalization eli koko osakekannan markkina-arvo = 166,4 mUSD
Total cash eli käteinen = -11,4 mUSD
Short term investments = -14,7 mUSD
Total Debt = 0 USD
Yritysarvo = 140,3 mUSD
Yrityksen velattomuudesta johtuen yritysostaja saisi liiketoiminnan alle pörssihinnan. Liikkellä olevia osakkeita on jäljellä takaisinostojen takia enää vain 4,47 miljoonaa kappaletta. Tästä ostohinnaksi saadaan osaketta kohden
31,39 USD.
RISKIT JA MAHDOLLISUUDET
Kaikella yritystoiminnalla on riskinsä. NATH on pienenä markkinatoimijana varsin erikoisessa asemassa. Sillä on valtavat laajenemismahdollisuudet toimintastrategansa ansiosta, mutta yhtiöön kätkeytyy myös eräs erikoistilanne, joita jotkut metsästävät. Yritysosto tai vihamielinen yritysvaltaus jonkin isomman alalla toimivan yhtiön suunnalta on mahdollinen. Yhtiön markkina-arvo alle 150 mUSD yhtiönä tekee siitä kevyehkön välipalan, jos esimerkiksi YUM! päättäisi laajentaa liiketoimintaansa. Toisaalta noin pieni markkina-arvo antaa tällekin micro small cap-firmalle liidelle ns. under the radar, mikä tarkoittaa sitä, että yhtiön analyytikkoseuranta on hyvin vähäistä, jos olematonta. Kyttään kriisiä, jolloin alas syöksyvät kurssit voivat piestä vähäisen seurannan yhtiöitä maan rakoon syyttä.
Osakesijoittajan eräs riski piilee yhtiön jo osakkeen pienessä päivävaihdossa (reilu 7000 osaketta per päivä). Tämä puolestaan levittää osto- ja myyntilaidan pyyntöhintaa osakkeesta. Eräs toimintastrategiaan liittyvä riski on se, että yhtiö ei lähde päämarkkina-alueeltaan Amerikasta, vaan yrittää saada kasvunsa pelkästään sieltä. Tuntien jenkkien terveysongelmat ja läskin kertymisen en pidä mukavana vaihtoehtona, että markkinapohja ei laajenisi. Onneksi yhtiöllä on laajenemissuunniltelmia ison veden taakse mainiolla BPP-konseptillaan.
Yhtiöllä on kestävä, ikonimainen brändi, jolla on kaiken kukkuraksi tuote, jonka makua on lähes mahdoton kopioida. Sopivasti fokusoitunut liiketoiminta, jolle yritysjohto on onnistunut allokoimaan rahaa sopivasti ja oikeisiin paikkoihin, on ollut toinen menestystekijä viimeaikaisen hyvän kurssikehityksen taustalla. Yritysjohto on myös osoittanut osaamistaan strategiassaan valita kauppapaikkoja pelkästään tietyn linjan mukaisesti. Mieti omalle kohdallesi milloin saattaisit heittää hotdog-aterian huiviin? Ehkä joskus lounastauolla, muttet kuitenkaan säännöllisesti. Yhtiön tarjoamat ateriat ovat napostelutyyppistä einestä, jolloin luontevia kauppapaikkoja ovat huvipuistot, lentokentät, armeijan tukikohdat, vilkkaiden liikenneyhteksien risteykset ym. Näille alueille yhtiö on levittänyt lonkeroitaan onnistuneesti. Omistajien palkitseminen omien osakkeiden takaisinostoilla on ollut myös johdonmukaista, joskin se on johtanut nurinkuriseen tilanteeseen. Liikkeellä olevien osakkeiden määrä on kutistunut nolon pieneksi.
Tarkastellessa kriteerejä,
joista nykyään pyrin pääsemään selville ennen ostoa, voin olla tyytyväinen. Melko monen kriteerin kohdalle voin rustata OK-merkinnän.
Vastuuvapauslauseke: minulle ei ole positiota
NATH:ssa, eikä ole aikomusta avata sitä seuraavan 72 tunnin kuluessa.
LOPPUKANEETTI
Olen tonkinut nyt manuaalisesti hakusanoilla ja myös skreenaamalla Amerikan mantereen osakkeita, sillä siellä niitä on tarjolla tuhansia ja taas tuhansia. Pieni mielenkiinnon vire on herännyt nyt myös muita, Suomesta katsottuna eksoottisia markkinoita kohtaan, mutta Nordnet-välittäjäni kautta markkina- sekä pörssivalikoima on hyvin rajallinen. Lisäksi harvoin kauppaa käyvälle Nordnetin hinnoittelu on melkoista kiskuri-tasoa, varsinkin verratessa Nordnetiä muutamiin muihin suomalaisten piensijoittajien käyttämiin Lynxiin tai Interactive Brokersiin. Tekisipä mieleni alkaa uutta salkkua availemaan... Onko lukijoilla kokemusta arvopaperien siirrosta Suomesta näihin ulkolaisiin osakevälittäjiin? Siirtyvätkö paperit sujuvasti vaiko ollenkaan? Ja peritäänkö siirrosta jonkinlaista transaktiokulua?